zaterdag 18 april 2015

`Technology is not in the driver`s seat`

Forest Ridge School ligt even ten zuiden van Bellevue boven op een beboste heuvel. Het uitzicht op Lake Washington, Bellevue en Seattle is schitterend. Zeker op dag als vandaag met een strak blauwe lucht. Het is een private school die uitsluitend bedoeld is voor meiden van 11 tot 18 jaar. `The future leaders of technology`, zo werden ze vanmorgen omschreven. Gevraagd naar het waarom van een school alleen maar voor meiden kwam het antwoord dat meiden zich op hun school veel beter kunnen ontwikkelen. Ze komen alleen maar naar school voor school. Jongens vormen geen afleiding, er hoeft niet om gestreden te worden en ze blokkeren ook niet de toegang tot interessante techniek. Hier geen jongens die zich op de supermoderne robots storten en meiden die op een afstandje mogen toekijken. De school is al sinds 1996 een 1 op 1 school maar vertelde dat ze eigenlijk pas recent een grote doorbraak hadden bereikt als het gaat om de inzet van ICT.

Er zijn volgens hen twee redenen voor de doorbraak die ze nu beleven: de komst van een verbeterde versie van OneNote in combinatie met de OneNote Classroom Creator en de komst/perfectionering van touch en ink technology. Eigenlijk bijna hetzelfde verhaal als dat van Bellevue School District.
We mochten de klassen in en overal werd met OneNote gewerkt.

Tijdens de lunch schoven een aantal docenten aan en kregen we een hele reeks inspirerende voorbeelden te horen. Zo geven ze alle leerlingen via de Creator hetzelfde notebook voor een vak of een project. Zien ze dat een leerling extra stof nodig heeft dan schuiven ze die stof alleen bij die leerling in het notebook er bij. Ook hier weer de vergelijking met de ringband gehoord. Bij de talen spreken de docenten voorbeeldzinnen in en nemen die op in het notebook. Leerlingen spreken op hun beurt ook teksten in. Dat kan het voorlezen van een tekst zijn of een vertaling. Het blijkt dat leerlingen dit uit zichzelf net zo lang blijven herhalen totdat het perfect is. Ze oefenen daardoor eigenlijk extra hard.

Maar ook al zet deze school enthousiast ICT in: `there is a life without computers!`, Ze kennen `techfree` lunches en gaan gewoon met de leerlingen naar de bibliotheek om ze te leren hoe een inhoudsopgave werkt. `Technology is not in the driver`s seat` aldus een van de docenten, ik zit aan het stuur en bepaal welke route ik neem. En als een leerling aantekeningen wil maken in een schriftje? Prima, dan maakt de leerling gewoon een foto van zijn schriftje en zet die in OneNote.
Een stap die je wel moet zetten is dat je als docent moet toegeven dat je niet alwetend bent. Dankzij ICT kan dat ook. Weet je het antwoord op een vraag van een leerling niet? Dan vraag je twee leerlingen om het antwoord ter plekke op te zoeken. Hebben ze het gevonden bespreek dan hun antwoord in de klas en leer ze door vragen te stellen gelijk te beoordelen of de gevonden informatie betrouwbaar is.

Op  de terugweg hebben we een fotostop gemaakt op een plek met schitterende uitzicht op Seattle en omgeving. Terug in het hotel direct de evaluatie van de trip. Iedereen lijkt onder de indruk van de potentie van OneNote en Office MIX. Het was een zeer boeiende studiereis die genoeg stof tot nadenken heeft opgeleverd. Als afsluiter mochten we een basballwedstrijd tussen de Seattle Mariners en de Texas Rangers bijwonen. Een bijzondere ervaring. Het is lastig kiezen wat het hoogte punt was: het daverende applaus voor een marinepiloot die als lid van de strijdkrachten even op het veld mocht komen of de bacon race waarbij twee rijen toeschouwers een wedstrijd hielden wie het snelste een doos met bacon door kon geven. Dit alles natuurlijk getoond op het grootste LED scherm van de VS. O ja, er werd ook nog gehonkbald, De Mariners verloren met 1:3.



Seattle




Geen opmerkingen:

Een reactie posten